Únor bez kapky alkoholu

Letošní jarní očista pro muže začala již popáté akcí „Suchej únor“, která se stává čím dál známější. Je to výzva Ligy otevřených mužů (LOM) pro muže, podle níž mají vydržet měsíc bez alkoholu a s akcí začali v roce 2013.

Mnoho Čechů říká, že nemá s alkoholem problém a přitom denně vypijí lahvinku vína nebo několik sklenic piva. Právě tyto lidi suchým humorem vyzývá hned úvodní stránka Suchého únoru: Když nebudeš měsíc pít, poznáš, jak jsi na tom s alkoholem. A možná ti Suchej únor zachutná! Na stránce najdete i co všechno se vám zlepší, když nebudete pít a mnoho osobností sdílí své zážitky z měsíce, kdy se stali „suchary“. Také si můžete udělat test (ne)závislosti na alkoholu.

Akce se mezi lidmi začala šířit sama. První rok se na facebooku připojilo necelých 200 mužů, 2015 už 1200, loni se zapojilo přes 2000 lidí a letos se aktivně na FB zapojilo zatím 3.256 osob. „Nově na kampani spolupracujeme s 1. adiktologickou klinikou a Státním zdravotním ústavem,“ říká manažer LOM Lukáš Talpa. „Čísla zapojení jsou ale mnohem vyšší. Mnoho z našich přátel nemá facebook a zapojili se taky. Odhad je tak okolo 5000 lidí, kteří s námi nepili ani kapku alkoholu,“ sděluje Talpa.

Česko patří dlouhodobě mezi země s vysokou spotřebou alkoholu. Z průzkumu agentury Ipsos vyplynulo, že lidé doma či s přáteli popíjejí hlavně pivo a víno a například na velikonoční svátky kupuje alkohol 80 procent Čechů. Čeští muži dokonce patří na špici v pití alkoholu. Dodávají si tím kuráž a patří to k jejich identitě. Pouze 20 procent oslovených Čechů uvedlo, že o Velikonocích alkohol nepije nebo trvale abstinuje. Přes 5 000 českých mužů ročně zemře kvůli alkoholu. „Tak jsme si v LOMu říkali, co tak udělat pro mužské zdraví, a napadlo nás, že by se mohlo měsíc nepít. A rovnou jsme si řekli, že začneme příští měsíc, aniž by tam byla myšlenka, že je to nejkratší měsíc v roce. Dnes nám to všichni připomínají, ale nebyl to úmysl. Loni jsme si dělali srandu my, protože to bylo náročnější, bylo 29 suchých dní,“ se smíchem vypráví manažer LOM Lukáš Talpa. Průměrný český muž vypije za rok 18,6 litru čistého lihu a závislost na alkoholu mu hrozí třikrát více než české ženě. Často to může mít dopad na celý rodinný život včetně vlivu na děti. I kvůli tomu vyhlásila Liga otevřených mužů únor coby suchý měsíc.

Akce získává také podporu od žen

Na facebooku se připojily také ženy, aby své muže podpořily. „I mně manželka říkala, že jí to bylo blbý přede mnou pít, tak si nedala ani v restauraci, když jsme zašli. Stejně tak kamarádi na našem pravidelném srazu drželi suchý únor se mnou, aniž bych jim o tom nějak říkal,“ vysvětluje Lukáš Talpa z LOM. Mnohdy pijeme alkohol z důvodu, že je to v restauracích nebo na návštěvě běžné. Zapojením se do akce Suchej únor člověk zjistí, že vydržet měsíc bez alkoholu je mimo jiné společensky obtížné. Někdy může jít až o vyloučení ze společenského života a únoroví nepijáci najednou vidí, jak běžnou součástí naší kultury pití alkoholu je. „Každopádně Češi patří mezi největší pijáky alkoholu na světě a u mužů je to velké téma. I proto jsme s tímto nápadem přišli, i když víme, že měsíc neznamená nic, ale přeci jen je to upozornění na téma závislosti na alkoholu u nás,“ shrnuje Lukáš Talpa.

text Dagmar Edith Holá / foto Pixabay.com

 

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Přihlášení