Dagmar Lužná: Vliv stravy na ADHD – první díl

Dagmar Lužná: Vliv stravy na ADHD – první díl

To, že strava ovlivňuje naše zdraví, nemusíme zdůrazňovat. Nakolik různé diety pomáhají dětem s ADHD a autismem se vedou debaty na ostří nože, jako by šlo diskutérům až o život. Ono se změnou jídelníčku jde také o změnu životního stylu a smýšlení. V dnešní době takové změny mnoho z nás není schopno, proto ještě nebudeme zlořečit těm, kteří to zvládli a cítí se zdravěji. Tento seriál berte jako inspiraci a ne boj. DAGMAR LUŽNÁ, která se zabývá přes dvacet let makrobiotikou a pomohla tak sobě, své rodině a poté jako výživová poradkyně mnoha lidem, napsala pro ATYP magazín své zkušenosti, o tom, jaký vliv má makrobiotická strava na děti s ADHD. Budeme uveřejňovat jako seriál vždy s receptem na konci.

Cukr jako droga

Každodenní strava a změna výživy může významně posílit rozdíl v životě dětí a dospělých, kteří byli diagnostikováni s poruchou pozornosti (ADHD). Řešením je komplexnost a ne náhodné uvádění jednotlivých potravin jako superpotravin či adaptogenů do stravy.
(Adaptogeny mají být přírodní látky, které zlepšují a zvyšují schopnost překonat stresující podmínky. Pomáhají při léčení nemocí, zlepšují schopnost překonat únavu a stres, pomáhají zlepšit paměť, koncentraci, vůli a vytrvalost. Zvyšují odolnost proti infekci a nádorům, tlumí autoimunitní reakce).

Změna životního stylu a myšlení

Jako první bod je nejdůležitější ze stravy odstranit jednoduché cukry. Cukr jako takový je jed, je to droga a člověk se na něm stává závislý. Cukr potřebuje stejnou osvětovou kampaň jako tabák a alkohol, která by vedla ke snížení jeho spotřeby! Cukr je opravdu velká hrozba.

Cukr se dnes přidává téměř do všech potravin a je to zdroj krátkodobé energie, Je to výborný zdroj potravy pro ne zrovna populární parazitickou kvasinku Candida albicans, která se v organismu člověka živí cukrem a produkuje neurotoxiny, které vyvolávají krátkodobou dobrou náladu až euforii. Pokud přijímáme hodně bílého cukru a dalších rafinovaných potravin, ztrácíme vitamíny skupiny B, vápník, hořčík, fosfor, železo a další látky.

Při naprostém vyloučení rafinovaného cukru ze stravy se dokonce objevují abstinenční příznaky. Cukr je značně návykový a funguje v mozku podobným způsobem jako kokain. Lidé, kteří často konzumují cukr, si vůči jeho účinkům podobně jako drogově závislí vytvářejí odolnost a potřebují tak větší dávky.

Vliv cukru na děti

Dagmar Lužná: Výživa pro děti s ADHD - první díl 1

Dagmar Lužná vaří na Světě knihy před křtem své kuchařky Makrobiotické nedělní vaření

Děti „závislé” na cukru se vyznačují neklidem, nedostatkem vytrvalosti a soustředění. Od zavedení řepného cukru ve velkém do výživy, trpí celá naše civilizace jeho nadměrným příjmem, což je spojené zejména s nárůstem zubního kazu, cukrovky a obezity se všemi jejími nežádoucími účinky u běžné populace.
U dětí má nadměrná konzumace sladkostí vliv na psychiku a změny chování. Děti mohou trpět náladovostí, nesoustředivostí, mít problémy s učením, nadměrnou tělesnou aktivitu apod. V některých případech byla prokázána souvislost nadměrného přísunu cukru a nočního pomočování u dětí.

I když pro nás dospělé již neznamená sladká chuť cukru takový mohutný impuls pro celý organismus jako pro děti, stále dáváme sladké chuti přednost. Sladká nás utěšuje, zklidňuje. Bezprostředně také zlepšuje naše sebevědomí, cítíme se „lépe“. Tento účinek vyvolává sklon k dalšímu opakování obdobného zážitku, a tím i dalšímu příjmu cukru. Vychutnáváme okamžitý pocit přírůstku síly a nepostřehneme, že po něm následuje o to větší pokles výkonnosti, který se opět pokoušíme řešit dalším přísunem cukru.

Co mnoho lidí neví, je, že konzumace jednoduchých průmyslově zpracovaných sacharidů, jako je bílý chleba nebo oplatky, je ve výsledku metabolicky stejné jako jíst cukr! Tělo štěpí tyto zpracované sacharidy na glukózu (cukr) tak rychle, že účinek je v podstatě stejný jako jíst cukr ze lžičky.

Dagmar Lužná: Výživa pro děti s ADHD - první díl 2Bílý cukr v potravinách

Cukr je naprosto všude, v každé zpracované potravině, kterou si jdeme koupit:

bílý cukr, čokolády, sušenky, buchty, cukroví, dorty, kupované džusy, slazené jogurty, kandované ovoce, koláče, limonády a slazené nápoje, pečivo, pudinky, zmrzliny a žvýkačky. Kromě běžných cukrovinek jde hlavně o cukr skrytý ve sladkých limonádách, v různých likérech, v cereáliích, slazených mléčných výrobcích, v běžném pečivu a toustovém chlebu, v polotovarech nebo třeba v hořčicích, v hotových sosech a omáčkách či v kečupech. Tyto potraviny by měly být v jídelníčku dětí výjimkou. Musíme si uvědomit, že pokud dítěti podáme sušenku nebo čokoládu, ubližujeme mu a podporujete vznik nemocí.

Ideální je začít hned po přechodu na pevnou stravu a neučit dítě na cukr, ale nabízet přirozeně sladké potraviny, bez průmyslového zpracování a doslazování.

Co pomůže při odvykání cukru

Protože žijeme v polaritě, musíme brát v potaz souhru dvou energií, která nás provází v celém našem životě a také v jídle, a to energie plus x mínus, den x noc, muž x žena, léto x zima, stažení x uvolnění, východní filozofie těmto energiím říká jin x jang. Abychom se tedy vyhnuli expanzivní a dilatující (uvolňující) energii cukru, musíme nejdříve ze stravy na přechodnou dobu (cca 6 týdnů) omezit až vyloučit sůl. Přestat konzumovat vše přesolené, od různých oříšků, tyčinek, chipsů, přes přesolené uzeniny, sýry a chleba. Při této „očistě„ od soli, je potřeba dostatečně pít čistou vodu bez bublinek, případně s kapkou citronu. Pak nebudeme mít pocit, že se rychle musíme uvolnit a zkonzumovat cokoliv s cukrem. I když chutě nás budou honit pořád. Protože kvasinka Candida albicans se jen tak nevzdá a bude nás dál nutit konzumovat cukr.

Základní zásady, jak odbourat cukr ze stravy

nejdříve omezit sůl a vyloučit přesolené potraviny

nekupovat domů bílý cukr

využívat sladkých chutí přirozených potravin

zařadit minerály jako doplněk stravy, např. Spirulina

mít doma kvalitní med, rýžový slad či sirup, datle, datlový sirup, javorový sirup, sušené ovoce

uvědomit si, že máme chuť nejen sladkou a slanou ale i kyselou, hořkou či pikantní a více je zařazovat do stravy jako tzv kondiment (doplněk chutí)

Umělá sladila – pozor na Aspartam

Aspartam je látka 200 x sladší než cukr. Tento chemický produkt byl „úžasný objev“! A tak se všichni domnívali, že můžeme zabránit obezitě, a proto se cukr v potravinách a nápojích začal nahrazovat ve velkém Aspartamem.

Jenže! Aspartam v těle proniká do mozku. Při zahřátí nad 30 stupňů (při úpravě potravin nebo nápojů) vzniká metanol. Jeden litr nápoje oslazeného aspartamem obsahuje 56 mg metanolu. Rozklad aspartamu probíhá i tehdy, pokud necháme plastikovou láhev s nápojem oslazeným aspartamem ležet na sluníčku nebo v autě. Metanol poškozuje oční nervy, působí slepotu, poškozuje mozek, působí deprese bolesti hlavy. Je jedem pro kojence a děti v naprosto malém množství. Je dalším z faktorů pro vznik autismu, leukémie, nádorů na mozku, rakoviny jater a plic.

Aspartam se v současné době používá v „light“ nápojích, nízkokalorických jogurtech, sušenkách, zmrzlinách, žvýkačkách, v cereáliích určených pro snídaně, v lécích, v rozpustných tabletách potravinových doplňků, ve „zdravých bonbonech“ apod.

Dagmar Lužná: Výživa pro děti s ADHD - první díl 3

Křest knihy Makrobiotické nedělní vaření proběhl na květnovém Svět knihy Praha 2017.

Recept: jednoduchá večeře pro děti s ADHD

Pokud máte odvahu na zdravou stravu podle Dagmar Lužné, tak zkuste první recept z její bohaté sbírky. Níže uvedené informace splňuje makrobiotická strava v nejvyšším standardu. První z deseti jednoduchých večeří pro děti s ADHD podle makrobiotických zásad.

Polévka z červené čočky s opečeným kváskovým chlebemDagmar Lužná: Výživa pro děti s ADHD - první díl

1 cibule, 1 mrkev, 1 petržel, 3 lžíce slunečnicového oleje, sůl, 100 g červené čočky, 1,5 l zeleninového vývaru, 1 stroužek česneku, umeocet, zelená petrželka na ozdobu, kváskový chléb

Cibuli oloupeme a nakrájíme na kostky, kořenovou zeleninu očistíme kartáčkem a nakrájíme na kostičky. Vše osmahneme na oleji a zalijeme vlažnou vodou tak, aby zelenina byla ponořená, přidáme špetku soli a vaříme do poloměkka (zelenina nesmí být rozvařená). Mezitím si propereme na sítku červenou čočku a vsypeme ji do kastrolu na uvařenou zeleninu.

Přidáme zeleninový vývar a znovu přivedeme k varu, vaříme bez pokličky asi 10 minut. přidáme rozetřený česnek a trošku umeocta. Na talíři zdobíme zelenou petrželkou a doplníme na kostičky nakrájeným a opečeným kváskovým chlebem

_____________

text Dagmar Lužná / foto ze Světa knihy Dagmar Edith Holá

Výživové poradenství Dagmar Lužné najdete ve Studiu Luna. Druhý díl poradenství Co způsobuje hyperaktivitu ve stravě a třetí díl Co jíst, co pít při ADHD.

Autisté: Nejsme rozbití, neglorifikujte nás, nepatronizujte 1

Sdílejte

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *