Jak (ne)připravit autisty na návrat do školy aneb Autisté jsou tady od toho, aby školu změnili

Jak (ne)připravit autisty na návrat do školy aneb Autisté jsou tady od toho, aby školu změnili

Všechna média od začátku srpna publikují texty, o tom jak připravit děti na návrat do školy. Když jsem si zpětně prošla tři roky o tom, co za rady publikovali, tak víceméně od sebe opisují. Pokud podle jejich rad postupujete, nejspíš nemáte dítě, které je jiné. Některé jsem vyzkoušela na 11letém synovi s Aspergerovým syndromem (a s opoziční poruchou vzdoru a ADHD). Pojďme se podívat, jak fungovaly.

Připomeňte dítěti, že má ve škole kamarády
Vojtí, uvidíš zase kamarády.
To je mi jednoooo!
Tobě jsou jedno kamarádi?
Ne, ale stačilo by mně být s nimi ve škole jeden den. Radši je pozvu někdy domů.

Jděte s dítětem nakoupit školní pomůcky, nové oblečení
Vojto, půjdeme koupit batoh do školy, už jsi velký, aktovka by byla trapná.
Mami, prosím, vyber mi ho sama. Víš, že nerad někam chodím.
Dobře, pošlu ti na chatu fotky a ty si vybereš.
Já si neumím vybrat, když je mi batoh do školy, do které vůbec nechci, jedno.

Připomeňte dítěti předmět, který ho ve škole baví
Máš rád angličtinu a matiku…
Mami, dáš mě na kurz angličtiny pro střední školu, tak neříkej, že mě ve škole baví angličtina!
Ty jsi udělal rozřazovací test tak dobře, že tě dali na kurz pro středoškoláky. Za to já nemůžu, že jsi v angličtině tak dobrý.
Mami, uvažuju logicky. Proč mě tedy posíláš do školy?

Jak (ne)připravit autisty na návrat do školy aneb Autisté jsou tady od toho, aby školu změnili 1

Připomeňte dítěti, co všechno nového se tam naučí
Vojto, budeš už v páté třídě, tak to nebude taková nuda. Budete mít…
Nudaaa! Nesnáším opakování, budeme pořád jen opakovat. Všechno už umím.
To není možné, abys všechno uměl.
Co neumím, najdu si na googlu.

Je dobré se naučit pro život, že se něco musí. V práci ti…
Mami, představ si, že každý den sedíš šest hodin ve škole a je to nuda. To radši budu hodinu uklízet.

Dobře, tak o tom dál nebudeme diskutovat, 4. září jdeš do školy.
Já věděl, že tohle řekneš, protože už nemáš žádný argument.

(Má pravdu, už mě napadá jen ten, který slýchávám do mnoha rodičů a sama nesnáším: Já jsem to taky přežil(a), tak to taky přežiješ!)

Po chvilce: Jsi zlá, když mě tam pošleš.
Z dějin víš, že povinnou školní docházku zařídila Marie Terezie. A jak jí byly děti vděčné!
Neměly internet. Já ti říkám, že se učím z internetu.
O domácím vyučování už jsme diskutovali mnohokrát, to není pro tebe vhodné, na tebe platí jen vnější autority.
Na mě neplatí nikdo.
Ale jo, paní učitelku máš rád a posloucháš ji. A asistentku taky. Ta ti vždycky pomáhá, chrání tě tam, když budeš potřebovat, odvede tě na klidné místo…
Mami, přestaň, to jsou manipulace.

Poslední týden před koncem prázdnin buďte důslední hlavně ve spánkovém režimu
Vojta odmítal, přesto jsme po patnácti minutách stahovali čas odchodu do postele. Od středy ho začalo bolet ucho. Byli jsme čtyřikrát na pohotovosti, v noci téměř nespal, spal především přes den. Režim se nerozpadl, ale úplně přetočil.

Došla jsem k názoru, že částečná rezignace, kterou učí například psychoterapeut Roman Pešek z NAUTIS na seminářích pro rodiče autistických dětí, je to jediné, co pomáhá, funguje a je osvobozující. Můžete si o tom přečíst i ve velkém rozhovoru s Romanem Peškem Jak se nezbláznit z dítěte s Aspergerovým syndromem a také v jeho knize Kyslíková maska pro rodiče dětí s AS.

Držím vám palce s nástupem do školy, i po celý školní rok. Děti stejně vědí, kdy mají dost a jistě nás překvapí nějakou tou nemocí, když bude škola s frontální výukou už neudržitelná. A jak mi řekl jednou pan učitel Jan Všetečka, který Vojtu měl pouze dva měsíce: Autisté jsou tady od toho, aby školu změnili. Takto není udržitelná.

Jediné, co Vojta stihl pro školu udělat a bez opozičních řečí je, že nakreslil do ATYPu komiks o škole. Jmenuje se „Jak přelstít školu“. Až bude na Facebooku zase kulaté číslo přátel (už 1200), vždy uveřejňujeme nový komiks. Třeba to bude už zítra.

Připravili jsme od zítra s psychologem Přemyslem Mikolášem seriál o škole a inkluzi. Bude v grafických slajdech na Faceboou ATYP magazínu. Budou to spíše rady pro asistenty pedagoga a učitele, ale i pro rodiče. Přemysl Mikoláš také pro ATYP magazín připravil, jak děti se specifickými potřebami připravit do školy. Oba díly jste si mohli přečíst tento týden. První díl Příprava na návrat do školy u dětí na autistickém spektru a s ADHD a Příprava na návrat do školy – 2. díl

______________

text a foto Dagmar Edith Holá

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Jedna odpověď

  1. Tak bych se přidala – syn do 6. třídy:
    1. Kamarády jsem ani nezkoušela (moc to nefunguje)
    2. Nákup oblečení – hrůza (ale dobře motivovaný to dal). Batoh si kupodivu už vybral rád
    3. Předměty co baví – mami, já to přece všechno vím – to co u Vás o angličtině platí u nás např. pro dějepis (loni objevil v knihovně rozšiřující učebnici pro střední školy a chtěl, aby se podle ní učilo ve škole).
    4. Naučí se něco nového – no to těžko, a největší hrůza je opakování, to je taková nudaaaa (pátá třída byla zatím největší nuda, takže přeji hodně sil).
    5. Práce – budu dělat, co mě baví, budu tam chodit rád
    6. Prostě se nedá nic dělat, do školy se musí – ach jo, Marie Terezie to pěkně zkazila tou povinnou školní docházkou.
    7. Nejvíc se bál všech změn – noví učitelé, nový asistent, delší vyučování – samé obavy

Přihlášení