Školy musí dovolit veřejnou kontrolu, navrhujeme nezávislého mediátora 5

Školy musí dovolit veřejnou kontrolu, navrhujeme nezávislého mediátora

Zatímco v ČR se inkluzi hází klacky pod nohy, tak na Slovensku se snaží proces společného vzdělávání podpořit dalšími návrhy.  Na tiskové konferenci v říjnu 2018 v Národní radě Slovenské republiky hovořili stínový ministr školství za OĽaNO poslanec Miroslav Sopko a Viera Hincová ze sdružení A Centrum a HANS o tom, že předložili sněmovně návrh na vytvoření pozice školního mediátora. Jeho potřebu opírali výzkumy Státní školní inspekce o narůstající šikaně ve školách a posbíraných zkušenostech ze škol, kdy dochází ze strany pedagogického sboru k nepartnerské komunikaci s rodiči zejména inkludovaného dítěte. Co vás vedlo k tomu, že jste na Slovensku realizovali výzkum, jak se cítí děti ve školách? Průzkum k šikaně na školách, který jsme zmínili na tiskové konferenci, realizovala Státní školní inspekce. V této zprávě jsou údaje za školní rok 2017/2018. Pan poslanec Sopko, který předložil návrh na zřízení pozice školního mediátora, měl ještě navíc údaje z průzkumu aktuálnějšího, který ještě na stránce inspekce není zveřejněn. Je podstatné, že pokud si porovnáme údaje z různých let, poměr výskytu šikany ve školách neustále roste. Je možné, že zvyšující se počty jsou také indikátorem toho, že žáci o tomto problému hovoří otevřeněji. Zatímco v roce 2016 ohlásilo jen 9 % studentů, že byli šikanováni, tak v tomto průzkumu 20 % žáků bylo obětí šikany, každý pátý žák uváděl, že byl opakovaně šikanován. Narostl také počet těch, kteří v dotazníku uvedli, že byli svědky šikany. V průzkumu ze školního roku 2017/2018 to bylo asi 30 % žáků, aktuálně je to téměř polovina. Může to být také známkou většího povědomí o tom, že šikana není jen fyzické napadení, ale i slovní ponižování, posměch nebo šikanování přes internet, které je stále častějším jevem. V minulých letech mohla většina studentů a žáků tyto formy šikanování považovat za "neškodné". Kolik škol se výzkumu účastnilo? Průzkum se provádí v základních a středních školách každý rok zhruba od roku 2005.V prvním průzkumu bylo zapojeno více než 1300 škol, od té doby je to každoročně asi 280. V tomto průzkumu odpovídali žáci 6. až 8. tříd. Na tiskové konferenci jste mluvili o tom, že 20 % dětí se ve škole necítí bezpečně a 94 % dětí s AS zažije šikanu. Tato data z mezinárodní studie jsou zdrcující. Odlišnost dětí s Aspergerovým syndromem, vysokofunkčním autismem nebo atypickým autismem je pravděpodobně jedním ze zdrojů tohoto vysokého čísla. Pokud se neošetřují vztahy v rozmanitém kolektivu od samého počátku, snadno vznikne problém s výsměchem a jinými formami šikany v týmu. Na konferenci pan Sopko řekl, že 13 % dětí uvedlo, že se bojí některého spolužáka. Faktem je, že z jiného průzkumu vyplynulo, že pouze 8 % dětí je ve škole šťastných. Školy musí dovolit veřejnou kontrolu, navrhujeme nezávislého mediátora

Co je institucionální šikana

Pokračování článku je pouze pro předplatitele s placeným přístupem.
Chcete-li pokračovat ve čtení, vyberte si jednu z variant předplatného zde.
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Přihlášení