Hans Asperger: Anděl, nebo padouch? 5

Hans Asperger: Anděl, nebo padouch?

Má se nějaká diagnóza jmenovat po někom, kdo možná spolupracoval s nacisty? Hans Asperger, rakouský pediatr, po kterém je pojmenována jedna forma autismu, možná několik dětí s autismem obětoval, aby jiné zachránil. Možná. Na výročí jeho narození 18. února se slaví Mezinárodní den Aspergerova syndromu. Kdo v životě musel někdy zvolit menší zlo, nejspíše ví, do jakého utrpení sám sebe uvrhl do konce života. Sophiina volba. Víte ale něco o vývoji medicíny za Třetí říše? Plán vyhlazení dětí s neurologickými poruchami, selekce mozků pacientů s postižením usmrcených v rámci nucené eutanazie k výzkumu, seznamy dětí nevhodných pro zahájení výchovy a jejich předání k usmrcení. Studenti medicíny se začali učit ne, jak pacienty zachraňovat, ale jak je usmrtit... V takové době, kdy většina lékařů sympatizovala s nacismem nebo mu byla fanaticky oddána, působil mladý pediatr Hans Asperger.  Pediatr a profesor medicíny Hans Asperger byl nejspíše sám na spektru autismu. Pravděpodobně by dnes byl diagnostikován jako člověk s Aspergerovým syndromem nebo vysokofunkčním autismem. Do roku 2010 ho svět znal víceméně jako lékaře, jenž miloval handicapované děti, se kterými s láskou pracoval a k jeho výrokům patří jedny z nejpravdivějších vět, jak vychovávat a vzdělávat tyto děti. „ Tyto děti často vykazují překvapivou citlivost k osobnosti pedagoga. Mohou se učit jen s těmi, kteří jim dávají skutečně porozumění a náklonnost, kteří jim ukazují laskavost a ano – humor. Přístup učitele ovlivňuje, zcela nezáměrně a nevědomě, náladu a chování dětí.“ Ve své době byl úspěšný a vážený pediatr. Nabádal kolegy, aby nikdy nevzdávali práci s dětmi s autismem. Mluvil u nich spíše o neurodiverzitě než o nemoci a vyzýval k tomu, aby je společnost přestala léčit a normalizovat. Pracoval na nejúspěšnější vídeňské klinice, která předčila svou dobu o desetiletí. Se svými spolupracovníky zde vzdělávali tyto děti za pomoci uměleckých, dramatických, hudebních, literárních a přírodovědeckých disciplín místo toho, aby byly vězněny v ústavech.
Pokračování článku je pouze pro předplatitele s placeným přístupem.
Chcete-li pokračovat ve čtení, vyberte si jednu z variant předplatného zde.
Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
WhatsApp
Email

Jedna odpověď

  1. Jako vystudovaný historik umění musím říct, že školním dějepisem se nikdo opravdu nepoučí, nebo jen málo. Pamatuji si, jak jsme se učili o velké francouzské revoluci a nic mi to neříkalo a pak když jsem v maturitním ročníku četl životopis světce z té doby, už mi to bylo jasné, jaká to byla hrůza. Takže – chápu dotyčného, který nemá rád historii, asi kvůli školnímu dějepisu, který za moc nestojí.

Přihlášení